Stukje geschiedenis van de EHBO in Haarle

In 1957 ontstond vanuit de Katholieke Arbeiders Beweging (K.A.B.) afdeling Haarle het idee om in Haarle EHBO lessen te gaan geven. Kaderinstructeurs en artsen bleken toen zeldzaam en daarom besloten 2 leden van de bovengenoemde beweging een arts uit Nijverdal en een kaderinstructeur uit Raalte te benaderen om in Haarle EHBO-lessen te gaan verzorgen. Hiertoe waren zij bereid en zo werd op 22 september 1957 gestart met de allereerste EHBO cursus in Haarle. De cursus werd gestart met 15 cursisten.

Langzaam nam de volgende jaren echter de belangstelling voor het volgen van EHBO-lessen af en leek de vereniging dood te bloeden.

In 1963 werden actief nieuwe leden gezocht en in september werd besloten een nieuwe cursus te organiseren. Een arts uit Luttenberg en de kaderinstructeur uit Raalte namen deze taak op zich. Ook de periode daarna nam de belangstelling weer af.

Maar zoals bekend komen alle goede dingen in drieën en zo werd in september 1976 een derde poging ondernomen en nogmaals werd een nieuwe cursus gestart. Ditmaal met de Haarlese huisarts dokter van Haaften en kaderinstructeur Wicher Smelt, geassisteerd door Willy Schutmaat. 31 personen deden mee aan de cursus en de opvolgende jaren was de belangstelling voor het volgen van EHBO-lessen groot genoeg om steeds weer nieuwe cursussen te organiseren. Dat het vaak wel pionieren was door het grote aantal leden en de beperkte financiële middelen mag duidelijk zijn. Zo werden destijds de lesplaten en boekjes geleend van de EHBO Luttenberg en het koffiezetapparaat werd beschikbaar gesteld door de voetbalvereniging S.V. Haarle. Door gebrek aan voldoende oefenruimte verhuisde EHBO Haarle geregeld. In 1963 waren de lessen in het wit-gele kruis gebouw aan de Hasselbachweg, maar al snel werd gekozen voor dorpshuis Cultura waar men ‘s avonds de beschikking had over 2 zaaltjes, waardoor zowel herhalingslessen als een nieuwe cursus gelijktijdig plaats konden vinden.

In September 1977 werd uit eigen middelen de eerste verbandkoffer gekocht. In november 1980 verhuisde de vereniging van het dorpshuis naar ‘Klatromba’ de oefenruimte van Drumband Haarle aan de Haarlerveldweg waar EHBO Haarle tot op heden een ruimte huurt voor de oefenavonden.

In 2005 kreeg EHBO bij gelegenheid van de opening van Multifunctioneel Centrum Haarle ’t Kruuspunt een voor iedereen toegankelijke ruimte aangeboden met daarin een AED (Automatische Externe Defibrillator). Elk jaar worden instructieavonden voor bediening van deze AED georganiseerd door EHBO-Haarle voor iedereen in Haarle die dat wil leren. Door gemotiveerde instructeurs, bestuur, enthousiaste leden en een gezonde financiële situatie kan EHBO Haarle de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Zorgelijk blijft het wel dat oudere leden afhaken en zich weinig nieuwe leden aanmelden.

In 2016 heeft de EHBO vereniging zijn eigen website. Vol met informatie, lessen en folders om te downloaden.

©EHBO Haarle Webmaster Martin Wichink.

Maak jouw eigen website met JouwWeb